Trafiekcijfers juli 2014

 

Vergelijking tussen de periode Jul 2013 en 2014

2013
2014
Verschil
Commercieel:
347 277 -20,2%

 

 
2013
2014
Verschil
Bewegingen: 2.823 2.446 -13,4%
Passagiers: 37.705 36.263 -3,8%
Vracht/ton: 2.702 660 -75,6%

 

Vergelijking tussen de periode Jan - Jul 2013 en 2014

2013
2014
Verschil
Commercieel:
1.797 1.572 -12,5%

 

 
2013
2014
Verschil
Bewegingen: 15.042 18.676 +24,2%
Passagiers: 137.419 142.511 +3,7%
Vracht/ton: 29.104 19.013 -34,7%

Commentaar:

ZWAKKE MAAND JULI

Op alle vlakken stellen we voor juli 2014 een daling van de trafiekcijfers vast.

Het totaal aantal bewegingen daalde met zo’n 13,4%. Deze is voor het grootste gedeelte toe te schrijven aan de General Aviation, aangezien het aantal commerciële vluchten “slechts” met 8,6% verminderde. Dit was uiteraard voorspelbaar na het wegvallen van de ANA Aviation vluchten.

Opmerkelijk maar logisch is ook de drastische daling van de lege positioneringsvluchten.

Bij de passagierscijfers stellen we een daling vast met 3,8%. Minder General Aviation betekent minder passagiers uit die sector. Ook het schrappen van programma’s op Turkije en Tunesië door de Neckermanngroep speelde hierin een rol. De nieuwe programma’s op Tenerife, Palma en Heraklion konden het verlies niet compenseren. Daarbij was in het begin van de maand de bezetting op een aantal zomervluchten af en toe aan de lage kant.

Het verlies werd tevens beperkt dank zij enkele uitwijkingen en voetbalcharters.

Over de vrachtcijfers valt voortaan natuurlijk weinig te zeggen. Klap op de vuurpijl is dan nog dat Oostende’s enig overblijvende vrachtklant, Egyptair Cargo, zijn vluchten op Libië heeft moeten staken vanwege de oorlogstoestand aldaar. Op Cairo werd traditioneel weinig gevlogen, vermits Europa in de zomer zelf voldoende groenten en vruchten oogst.

Zeer uitzonderlijk werd deze maand door de luchthavenuitbater commentaar op de cijfers gepubliceerd. Volgende passage is ons opgevallen: “We blijven er echter van overtuigd dat het vrachtverkeer op de luchthaven zal herleven. Vanzelfsprekend moeten hiervoor de nodige sales en marketing inspanningen geleverd worden.” Deze stelling lijkt als twee druppels water op hetgeen REPLO reeds jaren verkondigt. We weten dus waar men de mosterd gehaald heeft.